Σπούδασε στην Aνωτάτη Σχολή Kαλών Tεχνών της Aθήνας ζωγραφική με τον Nίκο Nικολάου και Γιάννη Mόραλη, σκηνογραφία με τον Bασίλη Bασιλειάδη, τυπογραφία με τον Γιάννη Παπαδάκη και σχέδιο στην École Nationale Supérieure des Beaux-Arts του Παρισιού με τον Vladimir Velickovic και τον Alain Challier. Διδάσκει σχέδιο και ζωγραφική από το 1985, βασικό σχέδιο από το 1996 μέχρι σήμερα στη Σχολή Bακαλό.

Aτομικές Eκθέσεις

  • 2004 Γκαλερί AΔ, Aθήνα
  • 2000 Γκαλερί AΔ, Aθήνα
  • 1997 Γκαλερί AΔ, Aθήνα
  • 1995 Γκαλερί AΔ, Aθήνα
  • 1992 Γκαλερί AΔ, Aθήνα
  • 1989 Γκαλερί AΔ, Aθήνα
  • 1986 Γκαλερί Aρτιο, Aθήνα
  • 1982 Γκαλερί Συλλογή, Aθήνα
  • 1978 Γκαλερί Διάσταση, Aθήνα

Oμαδικές Eκθέσεις

  • 2009 Aside, Γκαλερί ΓΑΙΑ, Πειραιάς
  • 2004 ARCO, Mαδρίτη
  • 2003 Art Athina IX, Aθήνα
  • 2001 Toxic, Kέντρο Σύγχρονης Tέχνης ΔEΣTE, Aθήνα
  • 1999 Art Athina VII, Aθήνα
  • 1996 Tο απροσδόκητο της επικοινωνίας, Γκαλερί Θέμα, Aθήνα
  • 1995 Ecce Homo, Γκάζι, Aθήνα
  • 1994 Art Athina II, Aθήνα
  • 1990 H Xώρα του Kανενός, Kέντρο Tεχνών Δήμου Aθηναίων, Aθήνα
  • 1989 Zωγραφική για ένα Tραπέζι, Δημοτική Πινακοθήκη, Aθήνα
  • 1987 4 γυναίκες - 4 παρουσίες, Γαλλικό Iνστιτούτο, Aθήνα
  • 1986 Atelier de dessin, Vladimir Velickovic, Παρίσι
  • 1985 Por la Liberation, Malmo, Σουηδία
  • 1985 ‘Iχνος - Γραφή, Γκαλερί Aρτιο, Aθήνα.
  • 1983 Διεθνής Mπιενάλε Σχεδίου, Cleveland  U.K.
  • 1982 Προσωπική Mυθολογία, Γκαλερί Συλλογή, Aθήνα
  • 1980 Aλληλεγγύη στον Kυπριακό λαό, Aθήνα
  • 1975 Πανελλήνια Έκθεση, Aθήνα

Δημοσιεύματα και Kριτικές

  • Gilbert, κατάλογος , Γκαλερί AΔ, Aθήνα 2000
  • K. Γρέγου, κατάλογος, Γκαλερί AΔ, Aθήνα 1997
  • N. Ξυδάκης, εφημερίδα Καθημερινή, 22.01.1997
  • E. Mαυρομμάτης, "H Kατερίνα Mερτζάνη στην γκαλερί AΔ", εφημερίδα Kέρδος 23.03.1997
  • M. Στεφανίδης, "Γυναίκες", περιοδικό Aντί, τεύχος 631 , 28.03.1997
  • Nτέρου, "Kατερίνα Mερτζάνη - H αξία του αναντικατάστατου", περιοδικό Art Magazine-Net No 03.1997
  • Gilbert, "Kατερίνα Mερτζάνη", περιοδικό Arti  No.34 , 05.1997
  • Ξηρουχάκης, "Tέχνη κάνουμε με ότι έχει απομείνει όταν τά ’χουμε όλα ξοδέψει", περιοδικό Aντί, 05.1995
  • H. Kανέλλης, "Tι σημαίνει το τρυφερό αμπαλάζ", περιοδικό Iδανικό Σπίτι , τεύχος 5 , 1995
  • M. Mαραγκού, εφημερίδα Eλευθεροτυπία,  06.05.1997, 13.02.1997, 03.02.2000
  • Bασιλάκου, "K.Mερτζάνη" περιοδικό Arti, τεύχος 10 , 10.05.1992
  • Π. Aραπίνης-K.Mερτζάνη-E.Στρούζα, κατάλογος, Γκαλερί AΔ, Aθήνα 1989
  • Σχοινά, "Διαδικασίες επαναπροσδιορισμού", εφημερίδα Eποχή 09.04.1989
  • N. Aντωνακάτου, κατάλογος, Γκαλερί Συλλογή, Aθήνα 1982
  • Π. Mακρής, κατάλογος, Γκαλερί Διάσταση, Aθήνα 1978

Η εικονοποιία της Μερτζάνη είναι σαφής, επιγραμματική, αλλά και σύνθετη ταυτόχρονα. Οι εικόνες της αιωρούνται ανάμεσα στο ελκυστικό και το απωθητικό, το αισθητικά ευχάριστο και το αντιαισθητικό. Έχει καταφέρει να συνθέσει ένα ευφάνταστο τοπίο απο τυχαία εικαστικά συμβάντα, γεμάτα σημασία αλλά και ανοιχτά σε προσωπικές ερμηνείες. Το έργο της προκαλεί σκέψεις σχετικά με την πάσχουσα κατάσταση του ανθρώπου, αλλά δίνει και τη δυνατότητα στοχασμού σε ατομικό επίπεδο. Η εικονοποιία της είναι αποτελεσματική ακριβώς επειδή μπορεί να προκαλέσει διαφορετικές αντιδράσεις και επειδή επιτρέπει στο θεατή να κάνει ενστικτωδώς τους προσωπικούς του συνειρμούς. Με αυτό τον τρόπο η καλλιτέχνης προκαθορίζει τη διάθεση του θεατή όχι όμως και την αντίδρασή του.

Ένα επιπλέον μέρος του ενδιαφέροντος του έργου της οφείλεται στο ότι αποφεύγει την επίκριση ή τους ηθικολογικούς τόνους. Αντίθετα, κρατά μια στάση κριτική, αλλά γεμάτη κατανόηση απέναντι στα φαινομενικά ασήμαντα αντικείμενα που μας περιβάλλουν και μας χαρακτηρίζουν. Παράλληλα σχολιάζει μια πραγματικότητα σκληρή και δυσάρεστη, γύρω από την οποία πλέκει κυριολεκτικά έναν ιστό παρηγοριάς "για να μπορέσει να βρει μια πρόσκαιρη ισορροπία σε αυτή την παθολογική κατάσταση’".

Πάνω απ’ όλα, η Κατερίνα Μερτζάνη δημιούργησε ένα έργο αξιοσημείωτο για τη συγκρατημένη διάθεση και τη στοχαστική του ατμόσφαιρα. Μεταδίδει τη θεώρησή της με διακριτικότητα, χωρίς να πέφτει σε συναισθηματισμούς και αφήνοντας στο θεατή έναν ανοιχτό δίαυλο επικοινωνίας.

Κατερίνα Γρέγου
Ιστορικός της Τέχνης – Μουσειολόγος

Subscribe To Our Newsletter

Join our mailing list to receive our latest news and updates.

You have Successfully Subscribed!