Ο Αντώνης Χουδαλάκης γεννήθηκε το 1975 στα Χανιά της Κρήτης. Ζει και εργάζεται με άξονα τα Χανιά, την Αθήνα και την Στοκχόλμη. Σπούδασε στη Σχολή Καλών Τεχνών και Σύγχρονης Τεχνολογίας του Πολυτεχνείου Κρήτης και στην Σχολή Καλών Τεχνών της Γλασκώβης. Το 2011 του απονεμήθηκε υποτροφία από το Ίδρυμα Β. & Μ. Θεοχαράκη στην Αθήνα.

 

Ατομική Έκθεση

  • 2015 Σηματωρός, Αίθουσα Τέχνης Αθηνών, Αθήνα

 

Ομαδικές Εκθέσεις

  • 2015 Το Σώμα αλλιώς, Μουσείο Βορρέ, Αθήνα (επιμέλεια: Κατερίνα Πιζάνια)
  • 2015 Μόνο για σε Ρωτόκριτε, Τελλόγλειο Ίδρυμα, Θεσσαλονίκη (επιμέλεια: Ίρις Κρητικού)
  • 2014 Ομαδική έκθεση, Αίθουσα Τέχνης Αθηνών, Αθήνα
  • 2013 Κ.Π. Καβάφη, Ζωγραφισμένα, 40 σύγχρονοι Έλληνες καλλιτέχνες, Ίδρυμα B & Μ. Θεοχαράκη, Αθήνα (επιμέλεια: Τάκης Μαυρωτάς)
  • 2013 Πέτρα, ψαλίδι, χαρτί, Mare Gallery, Χανιά (επιμέλεια: Σοφία Μαυρουδή)
  • 2013 Έρωτας Ιερός και Βέβηλος, Οινοποιείο Ντουράκης, Χανιά (επιμέλεια: Κωνσταντίνος Πρώιμος)
  • 2012 Everything is fine, or the continuous search for a utopia, έλαβε χώρα σε τρία ιδιωτικά διαμερίσματα στη Στοκχόλμη (επιμέλεια: Σοφία Μαυρουδή)
  • 2012 ...εγένετο μεγάλον θανατικόν..., Γκαλερί StoArt, Χανιά, σε συνεργασία με το Γαλλικό Σύλλογο και την 28η Εφορεία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων - ΚΕ΄ Εφορεία Προϊστορικών & Κλασικών Αρχαιοτήτων (επιμέλεια: Μαρίκα Κωνσταντινίδου)
  • 2012 Ομαδική έκθεση στο Ζάππειο, Αθήνα, στο πλαίσιο επίσημης εκδήλωσης για τη βία στα σχολεία υπό την αιγίδα του Πανεπιστημίου Αθηνών και της UNICEF σε διοργάνωση της Ελληνογερμανικής Αγωγής
  • 2011 20 x 20, Πολυχώρος Αθηναΐδα, Αθήνα (επιμέλεια: Τάκης Μαυρωτάς)
  • 2010 Rooms 2010, Ξενοδοχείο St. George Lycabettus, οργάνωση Kappatos Gallery, Αθήνα (επιμέλεια: Σοφία Μαυρουδή)
  • 2010 Η Τέχνη και ο Τόπος, Δημοτική Πινακοθήκη Κυκλάδων, Σύρος (επιμέλεια: Πέγκυ Κουνενάκη)
  • 2010 Utopia, γκαλερί Art Klinika, Novi Sad, Σερβία (επιμέλεια: Μαρία Καραθάνου, Zeliko Vitorovic)
  • 2010 Τέχνη & Τεχνολογία-Άνθρωπος και Μηχανή, «Ελαιουργείον-Εργοστάσιο Τέχνης», Χανιά (επιμέλεια: Πέγκυ Κουνενάκη, Ιωάννης Αρχοντάκης, Σοφία Μαυρουδή)
  • 2010 Η Τέχνη και ο Τόπος, Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων, Χανιά (επιμέλεια: Πέγκυ Κουνενάκη)
  • 2009 Κυκλάδων 28 Genius Loci, Κυκλάδων 28, Αθήνα (επιμέλεια: Σοφία Μαυρουδή)
  • 2009 SALIGIA, Booze cooperativa, Αθήνα (επιμέλεια: Μάνος Στεφανίδης, Γιάγκος Ανδρεάδης, Γιώργος Βέλτσος, Θανάσης Μουτσόπουλος)
  • 2008 Meat Me This Summer, Μελχισεδέκ ΙΙΙ, Χανιά (επιμέλεια: Ελεάννα Ποντικάκη)
  • 2007 Odyssey Within, Agora Gallery, Νέα Υόρκη (επιμέλεια: Angela DiBello)
  • 2007 Φιλανθρωπική Μικρά έργα για ένα μεγαλύτερο σκοπό, Βίλλα Κούνδουρου, Χανιά (επιμέλεια: Γιάννης Μαρκαντωνάκης)
  • 2007 Από ανατολή σε δύση, γκαλερί Έβδομη όψη, Χανιά (επιμέλεια: Θεόδωρος Καλούμενος)
  • 2006 Έκθεση στο χώρο τέχνης Μελχισεδέκ ΙΙΙ, Χανιά (επιμέλεια: Μυρτώ Κοντομιτάκη)
  • 2003 Ομαδική έκθεση φοιτητών GSA στη Newberry Gallery, Glasgow (επιμέλεια: Carol Rhodes)
  • 2002 Χανιώτες καλλιτέχνες, στα πλαίσια του Εικαστικού Μάιου στο Παλιό Τελωνείο, Χανιά (επιμέλεια: Θεόδωρος Καλούμενος)
  • 2001 Ομαδική έκθεση φοιτητών GSA, Newberry Gallery, Glasgow (επιμέλεια: Bob Wyatt)
  • 1999 Κόντρα στο κύμα, Γυαλί Τζαμί, Χανιά
  • 1999 Κόντρα στο κύμα, Gallery 8 Δυτικά, Αθήνα

Σχέδια με μελάνι που αναπαριστούν έναν κόσμο υβριδικό, σε ένα διαρκές μεταίχμιο αναπόλησης και στοχασμού, συγκροτούν την ατομική έκθεση του Αντώνη Χουδαλάκη. Η έκθεση με τίτλο «Σηματωρός» παρουσιάζεται ως τις 16/1 στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών (Γλύκωνος 4, Δεξαμενή) και συντίθεται από ανθρωποκεντρικά έργα τα οποία είτε με συμβολικές πόζες είτε ως τμήμα μιας αφήγησης σαν θραύσμα σχολιασμού, ορίζουν και προεκτείνουν μία προσωπική στάση. Ο Αντώνης Χουδαλάκης αποκαλύπτει δεξαμενή εσωτερικής ρώμης.

Ν. Β. Καθημερινή, 1/1 2016

 

Η ανθρώπινη έκφραση ως τόπος μνήμης

Ο Αντώνης Χουδαλάκης εκμαιεύει το ιστορικό γεγονός μέσα από πρόσωπα. Στη νέα του έκθεση, ο Αντώνης Χουδαλάκης επικεντρώνεται στο Ιστορικό γεγονός και στον Τόπο, μέσα από τον άνθρωπο. Μέσα από μία λιτή ζωγραφική σχεδίων από μελάνι και τη χρήση ειδικού χαρτιού, ο Χουδαλάκης «μνημειώνει» τους χαρακτήρες του, τα ανώνυμα πρόσωπα αυτά που έπαιξαν σημαντικό ρόλο σε έναν συγκεκριμένο τόπο: τη γενέτειρα του δημιουργού, τα Χανιά της Κρήτης. Ψάχνοντας στον τόπο του μικρές ιστορίες ή μεγάλα γεγονότα που τον σημάδεψαν, ο ζωγράφος τα μεταφέρει στη συνέχεια στο τελάρο. Μέσα από μια σειρά πορτρέτων που βλέπουμε στην έκθεση αλλά ταυτόχρονα και πίνακες προσώπων που αναπαριστούν μια πραγματική αλληλουχία γεγονότων, ο Χουδαλάκης εμπλέκει στα έργα του την ατομική με τη συλλογική συνείδηση και ταυτότητα.

Η ιστορικός τέχνης Πέγκυ Κουνενάκη γράφει στο κείμενο της έκθεσης: «ο τόπος, ο χρόνος –στην ιστορική και κοινωνική τους διάσταση–, η ταυτότητα ως καθοριστικό στοιχείο του ατόμου στον τόπο και τον χρόνο, η ατομική και η συλλογική μνήμη και η επιρροή της μίας στην άλλη, η μετανάστευση ως αμφίδρομη κατάσταση μεταξύ ντόπιων και ξένων, είναι μόνο μερικές από τις ιδέες που κατακλύζουν το μυαλό του θεατή, καθώς αντικρίζει την εικαστική δουλειά του Αντώνη Χουδαλάκη. Συνειδητοποιεί κανείς ό,τι είναι μια δουλειά εννοιολογική, με θεματολογία που άπτεται της ελληνικής πραγματικότητας, έμμεσα πολιτική, ερευνητική στη βάση της, πρωτότυπη ως προς τη σύλληψη και τη ζωγραφική εκτέλεσή της».

Γιώτα Αργυροπούλου, από «Το σπίρτο»

 


 

«Η Τέχνη, η μεγάλη Τέχνη, δεν προσφέρει γενικές λύσεις σε προσωπικά προβλήματα, αλλά προσωπικές λύσεις σε γενικά προβλήματα».
Θοδωρής Καλλιφατίδης

 

Κατά τη διάρκεια του τελευταίου αιώνα, οι θεωρίες της τέχνης σχετικά με το σώμα έχουν μεταβληθεί πολλές φορές. Αυτοί οι λόγοι (discourses) περί σώματος έχουν επηρεάσει, εξίσου, και τις απεικονίσεις του στην τέχνη, αλλά και την πρόσληψή αυτού του είδους τέχνης από τους θεατές. Η έκθεση Το σώμα, αλλιώς τοποθετείται εντός αυτού του διαρκώς μεταβαλλόμενου θεωρητικού πεδίου, με στόχο να πυροδοτήσει πολλές και διαφορετικές αντιδράσεις από τους επισκέπτες και να δημιουργήσει συζητήσεις που αμφισβητούν/ φέρνουν στο προσκήνιο συσχετισμούς, μνήμες και συναισθήματα που γεννά η θέαση του εκτιθέμενου ως τέχνη σώματος. Η έκθεση συγκεντρώνει την πρόσφατη δουλειά τριών καλλιτεχνών –δύο Καναδών κι ενός Έλληνα– οι οποίοι χρησιμοποιούν το σώμα τους, αλλά και σώματα άλλων, για να διερευνήσουν μια ευρεία γκάμα ζητημάτων που έχουν επίδραση σε αυτό και την αναπαράστασή του. Κεντρικός άξονας, κατά συνέπεια, των εικαστικών πρακτικών των καλλιτεχνών της έκθεσης είναι το σώμα, έτσι όπως το αντιλαμβανόμαστε μέσω των μηχανισμών της νόησης και των αισθήσεων. […]

Ο Αντώνης Χουδαλάκης, από την άλλη πλευρά κρατάει ντοκουμέντα των μελών της κοινότητας με την οποία σχετίζεται άμεσα στην Κρήτη, των «αγωνιστών» ενάντια στην αδικία του κόσμου της τέχνης και της καθημερινής ζωής: ενός καλλιτέχνη και δύο μεταναστών (μιας Ουκρανής και ενός Μαροκινού). Ο Αντώνης έχει τελειοποιήσει την τεχνική των προσωπογραφιών του πέραν της απλής απόδοσης των εξωτερικών ομοιοτήτων. Διεισδύει στις μικροδιαφορές και στα ελάχιστα στοιχεία που προσδίδουν χαρακτήρα στα πρόσωπα που απεικονίζει – τα σώματα που σχεδιάζει αντιπροσωπεύουν άτομα ως κοινωνικές κατασκευές. Για την παρούσα έκθεση, έχει προχωρήσει ένα βήμα παραπέρα, συμπεριλαμβάνοντας μικρότερα και περισσότερο πιστά πορτραίτα εκείνων που υποστηρίζουν τα τρία βασικά εικονιζόμενα πρόσωπα των έργων του. Τα μοντέλα του και οι αρωγοί τους πρέπει να ειδωθούν πλάι-πλάι, αποτελούν ένα αναπόσπαστο σύνολο. Ο Χουδαλάκης […] αποπειράται να αποδώσει την «εσωτερική» δομή, κυριολεκτική ή συμβολική – πρακτική που απαιτεί ένα εύρος ερμηνευτικών στρατηγικών.

[…] ο Αντώνης δείχνει ότι κανένα σώμα δεν στέκεται μόνο του και οι τρεις καλλιτέχνες μας φέρνουν αντιμέτωπους με την έντονη πολυπλοκότητα της σχέσης του σώματος με τις αναπαραστάσεις του. Το πορτραίτο δεν ήταν ποτέ ένα παράθυρο στην ψυχή εκείνου που ποζάρει, αλλά μόνο μια είσοδος στις διαστρωματώσεις και τα ίχνη –ορατά και αόρατα– που «έχουν γραφεί πάνω στο σώμα». (Jeanette Winterson).

Κατερίνα Πιζάνια, PhD
* Κείμενο από τον κατάλογο της έκθεσης Το σώμα, αλλιώς, Μουσείο Βορρέ, 2015

Subscribe To Our Newsletter

Join our mailing list to receive our latest news and updates.

You have Successfully Subscribed!